Tuesday 17 January 2012

PERSEDIAAN BARANG BABY

Assalamualaikum..
Hello gojes!





Persediaan barang baby comel uolls camner? dah settle ke? saya sendiri yang pastinya dah lengkap :)
Seawal usia kandungan 6 bulan saya dah start cari barang apa yang patut dibeli. siap hangkut mak,abah,adik skali pi shopping barang baby sebab takut kalau terbeli barang yg tak sepatutnya utk new born. hubby pulak jenis suka beli semua benda sekali gus,tak mau beli skit2..pening kepala katanya. so disebabkan itu list barang baby memang kene buat awal. tapi kalau nengok gaya, hubby paling excited beli barang2 baby ni. mengalahkan mak buyung lagi.hiks

Saya hanya shopping barang keperluan baby kat Parkson ECM Kuantan jer. Kakak sulung beriya ajak g shopping kat kL tapi kalau nak difikirkan barang baby ni same je kalau beli kat mana2 pun :)
Tapi overall memang puas hati shopping barang baby kat parkson! tetibe macam orang gile masa shopping barang baby ni sebab best sangat tau nak pilih baju die,mitten n booties,toys and macam2 lagi lah!! shopping untuk diri sendiri tak sehebat macam ni.hahaha. tulah penangan nak menyambut anak pertama :)

Ekceli seawal pukul 10 pagi saya and hubby dah terpacak depan ecm tapi disebabkan masih terlalu awal nak menghabiskan duit so we all plan pegi isi perut dulu ngn family.mamam nasi briyani..yummehh! so nanti takdelah keletihan sangat nak shopping sakan kan? hikhik..


Bayangkan pagi2 dah start cari barang baby,bajet lewat petang dah sampai rumah tapi rupanya shopping sampai ke malam! tak ingat dunia betul mama to be ni...ehhh silap papa to be jugak! last2 sampai umah dah tgh malam. dah kefenatan sangat,sampai umah angkut barang dari kereta and trus tdo. sok pagi baru belek2 apa yang patut :)






ok dear kat sini jugak saya nak share KEPERLUAN BAYI BARU LAHIR..
saya ambik di SINI


Kadang kita memikirkan apabila bayi dilahirkan kita memerlukan peralatan yang kompleks dan mahal. Sebenarnya beli sedikit yang diperlukan dahulu dan sudah tentu anda akan perlu membeli lagi. Beli barangan mengikut usia bayi. Tentu anda tidak perlukan mangkuk makan bayi untuk bayi baru lahir.

Harganya tidak perlu terlalu mahal namun jangan pula sehingga abaikan aspek keselamatan/kesihatan. Biasanya barangan terdapat dalam lingkungan harga tertentu, jadi jika mampu boleh beli yang lebih bagus kualiti.


Pakaian
- baju lengan pendek/panjang (4 ke 5 helai, saiz biasanya 12 untuk newborn atau 14 untuk bayi yang agak besar)
- seluar pendek/panjang (4 ke 5 helai)
- sarung tangan & kaki
- topi (bergantung pada keperluan)
- lampin kain/lampin pakai buang
- selimut (Sama ada dengan tutup kepala atau tidak, boleh digunakan untuk membedung bayi ketika membawa ia keluar. Saya suka gunakan ada tutup kepala jadi tidak perlu guna topi )
- barut bayi (bergantung pada keperluan/budaya untuk elak kembung perut)
- tuala mandi bayi
- almari/bakul pakaian
- sapu tangan/tisu
- tikar getah bayi (dapat elak tilam basah/kotor jika tiba-tiba bayi kencing/berak ketika menukar lampin.)
- beg bayi
- kain bedung (jarang pakai sekarang. Tapi saya suka gunakannya semasa tidurkan bayi, bayi tidur lena tidak terkejut-terkejut. Biasanya guna sehingga sebulan sahaja, bila bayi mula rimas saya tidak gunakan lagi)

Mandian
- sabun bayi
- bedak bayi (jika perlu cari jenis bukan talkum.)
- losyen bayi
- syampu bayi
- besen mandi bayi
- putik kapas
- bakul alatan mandian
- pengalas mandian tidak licin (sesuai jika anda risau bayi tergelincir ketika mandi atau anda takut memandikan bayi)
- termometer mandian ( sebenarnya boleh cuba dengan memasukkan tangan anda dulu ke dalam air untuk memastikan air sesuai untuk bayi)
- sikat/berus rambut

Penyusuan
- botol susu
- puting
- berus botol susu
- bekas simpan botol susu (warmer)
- sterilizer (atau boleh rebus air. Tutup api apabila mendidih dan rendam botol dan puting. Saya pernah beli, biasa tidak sesuai digunakan kerap. Akhirnya saya lebih suka cara merebus)

Tidur
- bantal, bantal peluk dan tilam (Ada pelbagai jenis termasuk untuk bayi yang mengalami alahan
- sarung bantal dan tilam
- katil bayi samada jenis kayu atau playen (Jika anda merancang bayi anda tidur di katil anda, tidak perlu katil bayi. Bayi saya tidur di katil saya, tetapi saya belikan juga kerana bila perlu saya boleh letakkan bayi di katil nya dan saya boleh tinggalnya. Dan selamat jika ada anak-anak lain, jadi mereka tidak mengganggu bayi)

Berjalan-jalan
- baby car seat (Jika anda lebih memegangnya, tidak perlu membelinya. Anda perlu ajarnya dari awal, kerana jika selepas 3 ke 4 bulan baru ajar, dia tidak akan duduk di kerusinya. Namun untuk ibu/bapa bekerja yang perlu menghantar bayi sendirian, ini satu keperluan)
- stroller/pram/buggy (Mudah, anda tidak perlu mendukung bayi sepanjang masa dan berguna sehingga anak berusia 3 ke 4 tahun.Jika rancang guna sehingga anak besar, cari yang sesuai untuk digunakan untuk kanak-kanak. Jika tidak anda terpaksa beli lain.)

Lain-lain (ikut keperluan)
- minyak kembung perut
- tisu lembap (banyak gunakannya terutama jika kita bersendirian tanpa orang menjaga kita)
pemotong kuku
- pembersih hidung (Berguna pada saya bila bayi saya berhingus, belajar cara betul. Jika tidak pandai guna hingus/kotoran tidak boleh keluar)











8 comments:

SUHAIDA said...

panjangnye resit tu..hehehe..mcam su jugak..sebab beli brg sekali gus..resit pun panjang..hihii..seram tengok

LAYLA ZAMRY said...

PN SUE,
hihihi..nnt bila dh lama2 tgk balik resit tu mesti cam xcaya kan?

~ NANA ~ said...

eh weekend baru ni i pon pegi ECM, manjaku & tunas manja utk cari barang baby (tunas manja murah)....tp x byk pon yg dibeli, byk cuci mata je...hihi

LAYLA ZAMRY said...

NANA,
takpe nana byk masa lg nak cari..
cuci mata n survey2 dulu mane yg patot.nnt boleh beli skali gus!

izla said...

memang shopping barang baby excited dia lebih sket..esp baby sulong. Happy shopping, dear!

LAYLA ZAMRY said...

IIZLA,
kan?baby sulung katekan
extra excited tu haruss ade..
hahaha..

- AZIE - said...

singgah sini, nak tgk keprluan brg baby...

fatimah said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Buat bakul baby sendiri